هزینه استخراج یک بیت کوین برای ماینرها چقدر است؟

هزینه استخراج یک بیت کوین برای ماینرها چقدر است؟

ماینرهای بیت کوین در سال ۲۰۲۳ و پس از رکود شدید بازار در سال قبل، شروعی دشوار داشتند. اما به گفته شرکت کارگزاری برنشتاین (Bernstein)، از آن‌جایی که قیمت‌ها در چند ماه گذشته بهبود یافته‌اند، شرایط و ظرفیت ماینرها هم به طور قابل‌توجهی بهتر شده است.

۱۶ شرکت عمومی بزرگ استخراج در مجموع در ۱۶ درصد از کل بیت کوین استخراج‌شده مشارکت داشته‌اند. ظرفیت استخراج جمعی این شرکت‌ها ۷۲ اگزاهش در ثانیه (EH/s) بوده و انتظار می‌رود ظرف ۲ تا ۳ سال آینده، ظرفیت آنها تا ۱۸۲ درصد بیشتر شود.

طبق برآورد برنشتاین، با توجه به اینکه قیمت بیت کوین در حال حاضر در نزدیکی ۲۹ هزار دلار در نوسان است، ۱۵ مورد از ماینرهای مذکور، هزینه تولید کمتر از ۱۵ هزار دلار برای هر BTC دارند.


به گفته تحلیلگران برنشتاین، با اجرای رویداد هاوینگ بعدی، این هزینه تولید را دوبرابر شده و با فرض عدم افزایش قیمت از سطح فعلی، هزینه و درآمد برخی از ماینرها برابر خواهد شد.

در مقابل و از جنبه مثبت، تصویب راه‌اندازی یک صندوق قابل معامله در بورس (ETF) اسپات بیت کوین می‌تواند برای ماینرها تسکین‌دهنده باشد. برنشتاین استدلال می‌کند که در صورت تغییر موضع سختگیرانه کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC)، بازار ممکن است شاهد یک حرکت مثبت و افزایش مشارکت‌های نهادی باشد.
در چنین حالتی، ماینرها هم از حاشیه سود کافی برای رویداد هاوینگ ۲۰۲۴ برخوردار خواهند شد.