رمز ریال؛ طرح هوشمندسازی ریال ایران

رمز ریال؛ طرح هوشمندسازی ریال ایران

رمزریال قرار است جايگزين اسکناس ریالی شود. رئیس کل بانک مرکزی از انجام اين طرح در شهریور امسال خبر داد.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، از شهریور برای ششمین ماه در سال ۱۴۰۱، “رمز ریال” به عنوان یک ابزار جدید پرداخت شروع به کار می‌کند. البته این طرح به صورت آزمایشی انجام خواهد شد.

در چند سال اخیر، بانک مرکزی به علت تغییر وضعیت اقتصادی و توسعه فناوری‌های جدید، طرح‌های مختلفی برای آپدیت واحد پول ملی (ریال) ارائه کرده است. رفرم پولی (حذف چهار صفر از ریال) و رمزریال، دو مورد از این طرح‌ها هستند که ارتباطی هم با یکدیگر ندارند.

ایده راه‌اندازی رمزارز ملی بر پایه ریال، در اوایل پاییز سال ۱۴۰۰ شکل گرفت. رئیس کل بانک مرکزی با اعلام تدوین زیرساخت‌های موردنیاز برای پیاده‌سازی این ایده، گفته بود رمزارز ملی در آینده به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی گفت:

چهارچوب اصلی رمزپول یا رمز ریال بانک مرکزی با نظر مثبت اعضای شورای پول و اعتبار طراحی و مشخص و بزودی راه‌اندازی خواهد شد.

روز گذشته خبر آغاز به کار رمز ریال توسط صالح‌آبادی اعلام شد. قرار است ریال اسکناسی جای خود را به رمز ریال بدهد و این اقدام در راستای هوشمندسازی پول ملی انجام می‌شود.

صالح‌آبادی افزود:

بررسی‌ها و اقدامات لازم برای رمزریال در حال انجام است و مقرر شده است که از شهریورماه شروع شود.

رمزریال به‌ جای همین اسکناسی که در دست مردم است، خواهد بود. فرد به‌ جای اینکه اسکناس داشته باشد، رمزریال دارد. این مفهوم با مفهوم جهانی (رمزارز) متفاوت است. در «رمزریال» ریال‌های اسکناس جای خود را به رمزریال می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد:

رمز ریال با تکمیل زیرساخت‌های لازم از شهریورماه عملیاتی می‌شود. پیش از اجرای این طرح نیز حتماً به‌میزان کافی آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها انجام می‌شود تا مردم با سازوکار آن آشنا شوند.

تصمیم بر این است که رمزارز ابتدا به‌صورت آزمایشی از یکی از مناطق شروع شود و بعد به سراسر کشور تسری یابد. 

صالح‌آبادی اظهار داشت:

اقدامات دولت و بانک مرکزی درباره رمزارز و نظارت بر این حوزه در دولت درحال جمع‌بندی است. این مسأله در اختیار محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور است که دراین‌باره در حال بررسی هستند تا در سطح دولت تصمیم‌گیری شود.