NFT چیست؟

NFT چیست؟

توکن غیرمثلی یا NFT چیست؟ NFT مخفف عبارت Non-Fungible Token به‌معنای توکن غیرمثلی است. به‌بیان ساده، یک توکن غیرمثلی توکنی است که هر واحد از آن متمایز از سایر توکن‌هاست. بنابراین، قابل‌تعویض با هر توکن دیگر نیست.

توکن غیرمثلی یا توکن غیرقابل‌معاوضه (non-fungible token) یا به‌اختصار NFT، یک دارایی دیجیتال منحصربه‌فرد است که با استفاده از فناوری بلاک چین توکنیزه می‌شود. برخلاف ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین یا اتریوم که قابل‌معاوضه هستند و می‌توان آنها را به‌صورت یک‌به‌یک مبادله کرد، NFTها غیرقابل‌جایگزینی هستند و نمی‌توان آنها را مستقیماً با یکدیگر مبادله کرد. هر NFT کد شناسایی و ابَرداده ویژه‌ای دارد که آن را از سایر توکن‌ها متمایز می‌کند.

چهار تصور غلط درباره توکن‌های غیرمثلی؛ NFTها را بهتر بشناسیم

ترکیب فناوری رمزنگاری بلاک چین با خصوصیات منحصربه‌فرد NFTها کمک می‌کند تا ویژگی‌های کلیدی هر دارایی توکنیزه‌شده تأیید و اثبات شود. همچنین، توکن‌های غیرمثلی را می‌توان خریدوفروش کرد. ارزش این توکن‌ها که اغلب با واسطه ارزهای دیجیتال مبادله می‌شوند، به ارزش‌گذاری بازار و صاحبان توکن‌ها بستگی دارد.

این توکن‌ها به‌طور ویژه در حوزه‌هایی مورد توجه قرار گرفته‌اند که یگانگی و اصالت حائز اهمیت است. به‌عنوان مثال در دنیای هنر، هنرمندان می‌توانند اثر خود را با استفاده از فناوری بلاک چین توکنیزه و به NFT تبدیل کنند تا راه را بر جعل و کپی‌برداری از آثار خود ببندند.

درواقع، توکن‌های غیرمثلی به هنرمندان و خالقان آثار هنری کمک می‌کنند تا از خلاقیت خود به‌شیوه‌ای درآمد کسب کنند که پیش‌تر امکان‌پذیر نبود. این توکن‌ها ضامن صحت، اصالت، ارزش، اعتبار، یکپارچگی، کمیاب‌بودن و مالکیت دارایی‌ها هستند. حوزه‌هایی مانند املاک و مستغلات هم که با دارایی‌های ارزشمند و یگانه سروکار دارند، به قابلیت‌های NFTها علاقمند شده‌اند.


اگرچه توکن‌ها و دارایی‌های قابل‌معاوضه‌ همچون بیت کوین و اتریوم هم مشابه با دارایی‌های غیرقابل‌معاوضه مانند NFTها از فناوری بلاک چین بهره می‌برند، اما تفاوت‌های اساسی و کلیدی با یکدیگر دارند.

تفاوت توکن قابل معاوضه و غیرقابل معاوضه چیست؟


توکن‌های غیرقابل‌معاوضه (non-fungible) و توکن‌های قابل‌معاوضه (fungible) هردو از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند؛ اما شباهت آنها تقریباً به همین مورد ختم می‌شود.

توکن‌های قابل معاوضه را می‌توان با توکن دیگری از همان نوع و ارزش جایگزین و تعویض کرد، بدون اینکه در ارزش آنها خللی وارد شود. درمقابل، NFTها غیرقابل‌معاوضه و غیرقابل‌تعویض هستند، به این معنی که هر توکن ویژگی متمایز و منحصربه‌فردی دارد و نمی‌توان بدون ازدست‌دادن ارزش آن را با توکن دیگری از همان نوع عوض کرد.

همچنین، توکن‌های قابل معاوضه اغلب قابل‌تقسیم هستند و می‌توان این توکن‌ها را به واحدهای کوچکتر تقسیم کرد. درمقابل، توکن‌های غیرمثلی تقسیم‌پذیر نیستند و نمی‌توان برای استفاده از ارزش بخشی از توکن غیرمثلی، واحدهای کوچک‌تر آن را به کار برد.


پول‌شویی در صنعت توکن‌های غیرمثلی چگونه انجام می‌شود؟

توکن‌های قابل معاوضه مانند اتر یا تتر واسطه مبادله هستند و از آنها برای خرید کالا، خدمات و مبادله دارایی استفاده می‌شود. همچنین، این توکن‌ها نقشی حیاتی درراستای تسهیل تراکنش‌ها در اپلیکیشن‌های امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) ایفا می‌کنند. درمقابل، از توکن‌های غیرقابل‌معاوضه برای نشان‌دادن مالکیت دارایی‌های دیجیتال منحصربه‌فرد، مانند آثار هنری، آیتم‌های درون‌بازی، زمین‌های مجازی و کلکسیون‌ها استفاده می‌شوند و خود اغلب واسطه مبادله ارزش نیستند.